KS Webbutveckling - en hobby

Välkommen!

Har du hamnat här så kan det vara en slump, eller att länken du skrev in tyvärr inte fungerar av någon anledning (rapportera gärna via support.kswebb.se).

En av mina stora intressen är teknik och programmering (bland så otroligt många intressen och hobbys jag har).
Nu har du hamnat på min "enklare" webbplats som tillhandahålls av mig på mina servrar hemma i garderoben, en webbplats för mina andra intressen som rekommenderas ett besök är:
http://www.ksaventyr.se

Historia

Jag har haft en webbplats i olika former i säkert över 20 år (minns faktiskt inte när jag började). Det började minns jag med Dreamweaver och sen har det gått från enkel HTML till ASP till PHP och nu senast NodeJS. Det har varit allt från en enkel blogg till mer avancerade projekt.

Det är ett sätt för mig att lära mig nya saker, experimentera och ha kul med teknik. Dessutom är det ju så fantastiskt roligt att bygga saker (både fysiskt och digitalt). Behöver man något system så ja men då skapar man sig det och placerar på sin server. Det är ju också ett sätt att dela med mig av mina intressen och ibland även kunskaper/skapade projekt till andra (läs GitHub).

Energi och miljö

Ett stort intresse är att minimera miljöpåverkan på alla olika sätt som jag kan. Elen som driver mitt hem och således servrarna är 100% grön el (via avtal med elleverantören).

Webbhotell, VPS och Raspberry Pi

Det hela började med ett klassiskt webbhotell, därefter skaffade jag en VPS tjänst. Sedan ville jag börja hosta helt själv och körde då en Raspberry Pi som min server i många år.
Fortfarande är Raspberry Pi en del av min "serverhall" men den agerar i dagsläget som en Proxy Server enbart egentligen. Den hanterar all trafik till och från servrarna samt hanterar SSL certifikat och lite annat.

Virtualisering

Tyvärr (eller vad man ska säga) för något år sen så började Raspberry Pin bli helt enkel för enkel då jag gick över till att vilja testa på att köra virtuella maskiner fullt ut (även i "produktion"). Det är ju egentligen otroligt roligt steg såklart, men absolut så kräver ju en PC lite mer ström än en Raspberry Pi (dock inte så mycket som jag kanske först trodde).

Återbrukade datorer

Nu är det återbrukade datorer som gäller, datorer och hårdvara som egentligen skulle slängas, för de är "för gamla" (aka det går inte att köra Windows 11 på dem, men fungerar utmärkt som server) som jag tagit hand om, uppgraderat lite och kör som servrar. Faktum är att de drar mindre ström än jag först trodde, dessutom blir den lilla värme som de ändå genererar utfyllnad i mitt hem.

Nuvarande setup

  • En proxy server (Raspberry Pi) - hanterar all trafik till och från servrarna samt hanterar SSL certifikat och lite annat
  • En produktionsserver (PC) - huvudservern för alla tjänster och webbplatser
  • En redundant server (PC) - för produktionsservern
  • En backupserver (PC) - sköter den dagliga säkerhetskopieringen av alla servrar med tjänster och webbplatser
  • Framtiden

    Jag har såklart en massa drömmar, planer och idéer för framtiden. Drömmen just nu är att, utöver att skaffa familj och hålla mig samt nära och kära friska såklart då, få flytta ut på landet och till ett hus/en gård där jag kan ha solpaneler och en egen liten "serverhall" i ett rum eller uthus/garage.
    Självklart hade det varit häftigt att kunna driva allt på solenergi och dessutom få till så värmen som ändå genereras återbrukas av huset (både värme i element och i tappvatten, mest realistiskt är väl ändå via luften direkt initialt i alla fall).

    Status och support

    För att se status på tjänsterna gå in på: status.kswebb.se.

    För att skapa ett supportärende/felanmälan gå in på: support.kswebb.se.

    © Copyright KS Webbutveckling 2026 - Uppdaterad senast: 2026-06-07